sunnuntaina, tammikuuta 15, 2012

Pyttis eli pyttipannu

Ihanaa, talvi on saapunut tänne eteläiseen Suomeenkin ja toivottavasti pysyvästi! Lämpömittari on näyttänyt lähes kymmentä astetta, siis pakkasta jee-ei ja uuden kotimme takkaa on lämmitetty lähes joka ilta.
Koko aikuisikäni olin haaveillut kodista missä on takka ja nyt meillä on se...ei ihan semmonen kun haaveissani (tulee siis vaihtumaan jonain vuonna) mutta pääasia on nyt tuli ja siihen tuijottaminen. Ja niin tekee Pennoroinenkin. Kuvia tulossa!

Uuden vuoden alussa on ihanaa normirytmin paluu mikä minulla kyllä oli enemmän opetteleminen menemään unille ajoissa ja heräämään ajoissa. Siitä myöhemmin :).
Toisaalta taas kun minä rakastan talvea niin talvella on ihanaa tehdä ns. lohturuokaa...tuhtia, täyttävää ja maukasta. Toisaalta taas ihanan kevyitä keittoja joita voi lurpsia tuoreen leivän tai sämpylöiden kera.

Talvisin minä teen usein pyttistä eli pyttipannua. Ei, en käytä siinä lihapullia ja kaikkea mitä kaapista löytyy vaan teen tunteella ja fiiliksellä juuri sitä oikeaa. Minulle. 


Minun pyttipannu:

  • perunan paloja tai pannuperunoita kaupan pakastealtaasta
  • HK:n sinistä tai Atrian Punaista lenkkiä kuutioina.
  • tuoretta sipulia kuutioina
  • kananmunaa
  • suolaa
  • mustapippuria
  • paprikajauhetta ripaus
  • chilijauhetta ripaus
  • voita
Kuullota kuumassa voissa sipulit.
Lisää joukkoon pakasteperunat. Jos käytät aiemmin paistettuja niin voit lisätä ne samaan aikaan kuin lenkin kuutiot eli nyt!

Pyörittele ja kypsennä hissukseen tunteella. Lisää mausteita ja maista. 
Ethän voi tietää onko sopivasti suolaa ja potkua ellet maista!!

Kun tuntuu että pottu on al dente, makkara saanut väriä ja se makukin hyvä niin nakkaa joukkoon kananmuna. Sekoita äkkiä että kananmuna tarttuu koko hässäkkään.

Vinkkinä! Itse käytän puolikkaaseen lenkkiin kaksi kananmunaa. Pottukuutioita miten nyt sattuu olemaan.

Ja pyttishän pitää tarjoilla sinapin ja maidon kera!

Ei kommentteja: