sunnuntaina, marraskuuta 14, 2010

Wilton Method Instructor -kurssi Haarlemissa 8.-12.11.2010

Olen odottanut varmaan kolmisen vuotta mahdollisuutta päästä opiskelemaan Wiltonin opettajaksi. Euroopassa kursseja ei ole pidetty pitkään aikaan eikä mahdollisuuksia lähteä opiskelemaan Aasiaan, Amerikkaan tms. ole ollut. Nyt vihdoin Wilton järjesti kurssin Hollannissa Haarlem-kaupungissa. Kaupunki on erittäin kaunis, noin vartin ajomatkan päässä Amsterdamista ja täynnä ihania kauppoja!

Saimme Wiltonilta kutsun kurssille ja jopa neljä Confettilaista sai kunnian osallistua. Me saavuimme Hollantiin jo päivää ennen kurssin alkua, koska halusimme shoppailla Amsterdamissa. Hollannissa kaupat menevät viikolla kiinni jo klo 17 (älytöntä!) ja vain torstai-iltana kaupat ovat auki klo 21 saakka, joten shoppailumahdollisuuksia meillä ei juurikaan ollut.

Minulla jäi muutenkin "maisemakuvat" vähän ottamatta kun keskityin kuvaamaan ruokaa ja kurssia...sallittaneen :).

Näitä hampurilaisautomaatteja oli joka paikassa ja vähän kyllä harmittaa kun ei tullut kokeiltua!
Kuten kuvasta näkyy, hampparit tekivät kyllä kauppansa. Hassua!

Shoppailun lomassa piipahdimme pubiin siiderille ja päätin tilata paikallista herkkua...

bitterballen:seja. Oh boy, tulihan maisteltua paikallista snack-ruokaa mutta kyllä oli pallerot pahoja! Sisällä oli löysää lihaista soossia ja uuh....eipä tarvinnut toista kertaa maistaa.

Myös Haarlemissa on ihania kanaaleja ja tämän yhden maisemakuvan muistin napata :)

Herkku-, viini-, viina-, ja juustokauppoja oli vaikka kuinka. Harmi kun ei paikallista juustoa oikein voinut ostaa mukaan!

Ihania pieniä suklaa- ja makeispuoteja löysimme myös mutta oikein kunnon konditorioita vain yhden? Ehkä meillä vain oli huonoa tuuria kun ei kahviloita löytynyt oikein mistään....

Ensimmäisenä iltana suuntasimme syömään Haarlemissa Mexicaans Café Restaurant Popocatepetl -ravintolaan. Alkudrinkkeinä nautittiin mansikkaiset margaritat ja

kaikki päätyi ruoan osalta kanafajitaksiin. Nami!

Istuimme monena iltana hotellin Whisky Bar:ssa ja iltanaposteluun sopi hyvin goudatangot.

Kurssipäivät alkoivat aina klo 9 ja päättyivät noin 17.30, joten päivät olivat todella pitkiä ja täynnä mm. uutta tietoa tuotteiden käytön osalta.

Meillä jokaisella oli omat paikkamme, saimme kurssimateriaalin sekä pa-aljon Wiltonin tuotteita. Paniikki iskikin millä saamme kaikki tavarat Suomeen mutta onneksi päämiehemme lupasi lähettää isot pahvilaatikolliset tuotteita meille seuraavan tilauksen yhteydessä. Wiuuh...muuten olisi pitänyt ostaa lisää matkalaukkuja :).

Wiltonin opettajat Rosa, Cora ja Franzes olivat ihan huippuja! He auttoivat, opastivat ja kertoivat paljon vinkkejä & ideoita. Tässä Rosa valmistelee kurssiviikon aloitusta.

Löysimme ihanan italialaisen ravintolan ihan hotellimme kulman takaa ja nautimme Ristorante Napolissa
mm. ihanaa pizzaa!

Kurssin aikana meillä oli vain muutama pieni tauko sekä tunnin lounas. Hotellin lounaalla nautimme keittoja, sandwichejä, salaatteja sekä hedelmäsalaattia.

Kurssilla kävimme läpi koko Wiltonin uudistetun kurssirungon, kolme erilaista kokonaisuutta.

Ja voi hyvänen aika, että me opimme pa-aljon uusia juttuja!
Minun ruusunnuppuni onnistuivat loistavasti vaikka en mikään "pursottelija" tiennyt olevani :)

Hotellimme vieressä oli myös hauska bbq-ravintola Gonzales, jossa yhdellä hinnalla sai syödä massun täyteen. Herttainen pariskunta opasti meidät alkuun ja saimme alkudrinkit joissa oli konjakkia ja vaniljalikööriä!
Noutopöytä notkui salaattiaineksia sekä erilaisia lihoja; kanaa, kalkkunaa, possua ja nautaa sekä kaloja & rapuja. Lisukkeeksi oli paprikaa, sipulia jne. Nämä kaikki keihästettiin vartaisiin ja paistettiin omaan pöytään upotetussa hiiligrillissä!

Vartaiden kaveriksi pöytään kannettiin maalaisranskalaisia ja tarjolla oli useita erilaisia kylmiä kastikkeita. Neljän hengen illallinen viineineen maksoi himpun yli 80 €! Miksei Suomessa ole tämmöisiä ravintoloita?

Tässä pieni sneak peak yhden kurssin kirjasta! Jokainen Wiltonin kurssin oppilas saa siis kirjan, jossa opastetaan tuotteiden käyttöön jne. Aika mieletöntä!

Vietimme yhden illan pitkän kaavan mukaan Ristorante Napolissa ja minulle maistui alkuruoaksi Carpaccio rucolalla ja parmesaanilla. Tämä valmistettiin vielä pöydän vieressä, aika luksusta!

Pääruokana herkuttelin Tournedos:illa, tagliatellen kera joka oli pyöräytetty pippurisoossissa. Nami!!

Ja jälkkäriksi tietenkin tiramisua.

Kaikki ihanuus loppuu aikanaan ja myös meidän kurssimatka. Perjantaina meillä oli valmistujaisilta hotellin Whisky Baarissa, joka oli varattu meille.

Me kaikki valmistuimme WMI:ksi erinomaisin arvosanoin ja saimme ihanat essut, pinssit jne. Aika ihana fiilis oli kyllä pitkän ja rankan viikon jälkeen!

Tässä vielä koko Confetin poppoo sekä ihanat Wiltonin opettajat! Olen todella ylpeä "tytöistäni" ja siitä, että Confetti saa aloittaa Wiltonin uudet, kansainväliset kurssit Suomessa 2011!

Vikana iltana herkuteltiin vielä meidän hotellihuoneessa skumpalla ja mansikoilla.