perjantaina, heinäkuuta 19, 2013

Costa Del Sol, vol.6, Gibraltar

Jo Espanjan lomalle lähtiessä luimme että aurinkorannikolta tehdään retkiä Gibraltarille.
Gibraltar on pientäkin pienempi, noin 6,5 neliökilometriä ja kuuluu Englannille.  Asukkaita alueella on noin 30 000 elikkä aikasta tiivistä alueella on ja vanhojen muurien ulkopuolelta on otettu merta mm. asuinkäyttöön. Olikin aika jännä nähdä ja kuulla oppaamme kertovan että ennen hän ui tässä, nyt siinä on asuinalue.

Pahoittelen heti alkuun että osa kuvista on otettu bussin ikkunan läpi elikkä eivät ole hääppöisiä mutta parempi kuin ei mitään.

Mietimme lähtöä Gibraltarille vuokra-autolla mutta sitten löysin mainoksen Fuengirolan suomalaislehdestä retkestä joka tehdään keskiviikkoisin. Centro Finlandia on Fuengirolassa mutta soitin heille tiistaina ja saimme paikat bussiin! Maksu olisi pitänyt tehdä etukäteen mutta Mikko puhelimessa kertoi että hän luottaa suomalaisiin ja voisimme maksaa bussissa. Lähdimme 7.35 Torremolinoksen bussiasemalta ja suuntasimme hakemaan kolmekymmentä retkeläistä matkan varrelta.

The Rock eli Gibraltarinvuori on noin 430 metriä korkea kalkkikivivuori jonne aikoinaan luultiin maailman päättyvän. Todellisuudessa Afrikkaan on matkaa noin 21 kilometriä ja aurinkoisella säällä Marokko näkyy mainioisti.
Centro Finlandian Mikko sanoikin että aurinkorannikolla ei sada juuri koskaan niin on se kumma että Gibraltarin päällä on sade- ja sumupilviä ja siellä myös sataa. Syy on kuulemma englantilaisten, briteissähän sataa aina :).

The Rock, bussin ikkunan läpi.
Gibraltar on mielenkiintoinen alue koska se eroittaa Euroopan Afrikasta ja on verovapaa alue. Monet risteilyalukset pysähtyvät satamaan.
Vuosittain rajan ylittää noin 7 miljoonaa turistia, Gibraltarin pääelinkeino onkin turismi. Onneksi meidän ei tarvinnut jonottaa kauaan, tosin suomalaisen oppaan mukaan tämäkin tullihässäkkä on muuttunut.
Onhan se vähän hassua näyttää passi ensin Espanjan tullimiehelle ja valehtelematta alle viiden metrin jälkeen bussiin nousee Gibraltarin poliisi ja tarkistaa passit uudelleen.
Sieltä ihanien palmujen ja oleanteripensaiden takana on Gibraltar.
Nousimme bussista pikkubusseihin ja lähdimme kiertoajelulle. Maassa ei viljellä eikä heillä ole omia pohjavesivaroja. Paikallisen oppaan mukaan juomavettä ei tuoda Espanjasta missään nimessä vaan he suodattavat jollain tapaa merivedestä juomakelpoista vettä.
Ajoimmekin yhden vesiputouksen ohi ja veden valkoisuus johtuu suolasta. Putouksen vesi on täynnä suolaa suodatuksen jälkeen.
Matkamme jatkui minibussilla kohti Europa Point -kohdetta. Täältä pitäisi nähdä Rif-vuoret Marokossa mutta sää oli liian sumuinen. Näimme häivähdyksen vuorista kuitenkin myöhemmin päivällä.
Europa Pointilla sijaitsee vuonna 1997 vuonna valmistunut moskeija jonka valmistutti/lahjoitti Saudi-Arabian kuningas Fahd, tarkoituksena palvella alueella työskenteleviä.

Moskeijan on väitetty olevan eteläisin sekä suurin muslimaiden ulkopuolelle rannetuista.

Tykkejä näimme ympäri Gibraltaria ja suurin osa osoitti Espanjaan, tämä Afrikkaan.

Kirkkaalla säällä olisi pitänyt näkyä Afrikan rannikko, tällä kertaa emme nähneet.
Gibraltarin maisemat ovat kyllä henkeä salpaavat!
Ja ne apinat. Gibraltarilla elää Magotti-apinoita tällä hetkellä noin 200 yksilöä ja tarinan mukaan Gibraltar kuuluu Englannille niin kauan kuin alueella elää vähintään 24 apinaa. Magotit ovat Euroopan ainoa apinalaji ja meitä varoitettiin jo bussissa että älä ota mukaan muovipussia. Apinat olettavat heti että tarjolla on ruokaa. Älä laita käsiä ristiin yläkropan päälle taikka käsiä taskuun, siellähän on ruokaa piilossa!
Ensimmäiset apinat bongattiin tippukiviluolien edessä ja tämä yksilä oli napannut jätskipuikon joltakin turistilta. Oiskos kannattanut kuunnella vinkkejä?
St. Michaels Cave elikkä tippukiviluola alue luonnonsuojelualueella.
Wau, aikasta upeaa oli vaan kosteaa.
Miehet menosssa vieläkin alemmaksi...
...kun minusta nämä näyttivät jo örkkien naamoilta. Vai mitä?
Akustiikka näissä tippukiviluolissa on kuulemma vertaansa vailla. Yli 100 ihmistä voi nauttia konsertista Cathredral Cave -tilassa.
Näissä tippukiviluolissa vierailee kuulemma yli miljoona meikäläistä vuosittain. Huh!
Suomalainen apina ei voinut skuutata joten kalliokiipeily kehiin!

Ja näitä ihania apinoita oli jokapaikassa. Pikkunen imee tissiä ja äiti etsii kirppuja :)
Oih, mikä näköala Gibraltarille!
Ja niin moni rahtialus pysähtyy Gibraltarilla koska polttoaine on halpaa sekä verovapaata!
Gibraltarin muurin ulkopuolelle rakennettu alue on mm. miljonäärien suosiossa. Asunto mm. tällä alueella maksaa noin 1,3 miltsiä. Jep!
Ja kun Englannin alueella ollaan niin tottahan toki Gibraltarilla on punaiset puhelinkopit.
Ja paljon britti- ja irkkupubeja. Me söimme yhdessä...
...ja joimme tietenkin brittisiideriä sekä -olutta.
Ravintoloissa Gibraltarilla kannattaa maksaa Visalla. Jos maksat euroissa niin he käyttävät kurssia 1,4 joka on kyllä ryöstö! Kannattaa siis etukäteen kysyä että käyhän Visa. Ylipäätänsä jos maksaa euroilla niin kurssi on huono. Jos käteistä haluaa niin kannattaa varata britti puntia.
Vaikka alkoholi on todella halpaa niin ravintoloissa paljon kalliimpaa. Siideri taisi olla reippaat kolme euroa.
Pikkumies tilasi fish & chips, joka oli himpun mauton.
Minä tilasin marokkolaisittain maustetut kanavartaat ja mies miekkakalaa. Vartaissa oli hyvä maku mutta enemmänkin mausteita olisi voinut olla.
Gibraltar on tosiaan verovapaa alue ja mm. alkoholi ja tupakka ovat todella halpoja. No, me emme polta joten savukkeet jäivät kauppaan. Alkoholin hintoja tsekkailtiin mutta ei kuitenkaan edullisuudesta huolimatta ostettu mitään.
Vaikka kaupoissa oli alennusmyynnit käynnissä, emme löytäneet mitään shopatattavaa. Kiersimme kaupungilla ja postitettiin kortit mummoloihin.
Tietenkin Royal Mailin kautta :).

Reissu oli kyllä antoisa, meillä oli hyvä suomalainen opas ja illalla oltiin takaisin hotellilla. Postailenkin illallisjutun erikseen kun tästä tuli jo näin pitkä.
Suosittelen ehdottomasti käymään Gibraltarilla jos mahdollista!